• Telefon : 62 591 99 15
  • Godziny otwarcia : 6:00 - 17:00
  • Adres : A. Frycza-Modrzewskiego 4, Ostrów Wielkopolski

Przedszkole ONLINE – Grupa IV – 31

Temat dnia : Instrumenty dawniej i dziś

„Dawne instrumenty” – Wyjaśniamy dzieciom, że jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało – klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty, np. grzechotki, bębny.

Prezentacja kilku dawnych instrumentów ludowych

Jak brzmią instrumenty ludowe:

„Instrumenty wokół nas” – zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Zadaniem dzieci jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu, który wydaje interesujący dźwięk. Następnie dziecko prezentują brzmienie swojego „instrumentu”.

 „Jakie znasz instrumenty?” – prezentacja instrumentów.

Wizyta w szkole muzycznej – Poznajemy instrumenty:

 Instrumenty muzyczne – dla dzieci:

 „Czasem słońce czasem deszcz” – rodzic czyta dzieciom opowiadanie:

Dawno, dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce, wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej Krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, przez co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie. Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka – Pani Muzyka. Swoimi wesołymi czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.

Po przeczytaniu tekstu rodzic  zadaje dzieciom pytania: Jak nazywa się miejsce, o którym czytałam? Dlaczego jej mieszkańcy na początku byli bardzo szczęśliwi? Kto odwiedził Krainę Muzyki? Jak dziś jest w Krainie Muzyki?

„Hymn krainy muzyki „ – nauka piosenki , sł i muz. Aleksandra Chmielewska i Karolina Szczerbakowska- Biniszewska

Gdy w przedszkolu gra muzyka – tańcujemy wkoło. (obrót z rękoma na biodrach)

Nie ma ciszy, nie ma nudy – bardzo jest wesoło! (kręcenie palcem wskazującym)

Ref.: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest! (wskazujemy na każde dziecko)

Szybkie, skoczne pioseneczki – wszyscy uwielbiamy, (szybki bieg w miejscu)

A przy wolnych – jak żółwiki wolno się ruszamy. (powoli kroczymy)

Ref.: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest! (wskazujemy na każde dziecko)

Trąbka, flecik i fortepian – grają dziś od rana: (naśladujemy grę na trąbce ,flecie, fortepianie)

Trutu, tu tu, fiju, fiju, bum, bum, na, na, na

Ref.: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest! (wskazujemy na każde dziecko)

Lecz, żeby na instrumentach grać, (rozkładamy ręce)

Trzeba się na muzyce znać, Rozumieć cały nutowy świat (kreślimy koło w powietrzu)

Ty rozumiesz? (pokazujemy na kolegów)

On rozumie? Bo ja TAK! (pokazujemy na siebie)

Wszystkie te muzyczne sprawy – to nie tajemnica, (kręcimy palcem wskazującym)

Dzięki naszej ulubionej – Pani Muzyce! (krzyżujemy ręce jak do objęcia się)

Ref.: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest! (wskazujemy na każde dziecko)

Link do piosenki https://cloud6n.edupage.org/cloud?z%3A7M1%2FIqrV4oxe9szKzsxeMfdDjIr5LbQznWIIYmHZ7VHKtbQ7BhaoFqxLDNWrQEap

„Z jakiej rodziny?” – wprowadzenie podziału instrumentów na dęte i strunowe, klasyfikowanie instrumentów

 Instrumenty dęte:

  Instrumenty strunowe:

„Skąd dochodzi dźwięk?” – wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk. Dzieci siedzą z zamkniętymi oczami. Rodzic  gra na dowolnym instrumencie( bębenku, tamburynie, talerzach i trójkącie). Dzieci wskazują ręką kierunek, z którego dochodzi dźwięk.

Na koniec  zapraszamy do wykonania kart pracy z książek KP4  14 a, b

Skip to content