• Telefon : 62 591 99 15
  • Godziny otwarcia : 6:00 - 17:00
  • Adres : A. Frycza-Modrzewskiego 4, Ostrów Wielkopolski

Przedszkole ONLINE – Grupa IV – 40

Temat dnia : Wczuwamy się w emocje innych

Dzisiejszy dzień zaczynamy  od ćwiczeń  porannych  „Figurki” – dzieci biegają po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka zostanie zatrzymana, Rodzic mówi: Figurki, figurki zamieńcie się w… – tutaj pada nazwa przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny. Rodzic liczy głośno do trzech i dzieci muszą zastygnąć bez ruchu w pozie wymienionej postaci.

„Co czuł bohater?” – określanie odczuć bohaterów bajek i historii znanych dzieciom. Proszę  wybrać kilku bohaterów z różnych bajek, baśni i legend znanych dzieciom i  przypomnieć sytuacje, w których znalazł się dany bohater.  Zapytaj, co mógł wtedy czuć.

Rodzic pyta.:

  • Co czuły trzy świnki, gdy wilk dmuchał na ich domek?
  •  Co czuli mieszkańcy Krakowa, gdy pozbyli się smoka?
  •  Co czuli Jaś i Małgosia, gdy zobaczyli w lesie chatkę z piernika?
  • Co czuli, gdy uwięziła ich Baba Jaga?
  •  Co czuły misie, gdy zauważyły, że ktoś zjadł ich owsiankę i połamał krzesła? itd.

„Diagram” – doskonalenie umiejętności głoskowania. Proszę  narysujcie na tablicy lub kartce diagram. Dziecko odgaduje  hasła, głoskując je, a rodzic wpisuje wyrazy w okienka diagramu.

  1. Uczucia: smutek, radość, gniew, strach, zaskoczenie, wstyd to inaczej…
  2. Emocja przeciwna do radości to…
  3. Gdy coś nas boli, jest nam smutno, to może się pojawić…, czyli łzy.
  4. Odczuwamy ją, gdy np. wygramy jakąś grę.
  5. Mówi się, że ma wielkie oczy.
  6. Pojawia się na naszej twarzy, gdy jesteśmy weseli.
  7. Może być emocją pozytywną lub negatywną, czujemy je np. wtedy, gdy z przedszkola odbiera nas niespodziewanie babcia zamiast mamy.

„Empatia” – wyjaśnienie pojęcia.  Dzieci wspólnie z dorosłym  odczytują pionowe hasło. Próbują wyjaśnić, co to słowo oznacza. W razie problemu rodzic wyjaśnia, że jest to umiejętność zauważenia, rozpoznania i współodczuwania emocji drugiej osoby, np. jest nam smutno, bo komuś przydarzyło się coś smutnego.

Jak mogę pomóc?” – zabawa dydaktyczna, rozbudzanie empatii.

Co można powiedzieć osobie, która….?.  Dorosły zadaje to pytanie  dziecku, wymyślając różne sytuacje i stany emocjonalne, np.:

…zgubiła ulubioną lalkę.

…płacze, bo tęskni za mamą.

…boi się wystąpić w przedstawieniu.

…złości się, bo nie udał jej się rysunek.

…wstydzi się, bo ubrudziła sobie ubranie.

Praca plastyczna„ Album emocji” – jako podsumowanie tygodnia dzieci wykonują album z wykorzystaniem gazet.  Dwie kartki A4  złóżcie   na pół wzdłuż szerszej krawędzi. Na pierwszej stronie  podpiszcie się swoim imieniem (możecie również napisać / przekopiować tytuł „Album”, „Emocje” lub „Album emocji”). Na kolejnych stronach  przyklejcie twarze wydarte z gazet i przeróbcie je tak (dorysowując, kolorując), by przedstawiały podstawowe emocje.

„Ile jest wyrazów w zdaniu?” – zabawa doskonaląca percepcję słuchową. Dorosły  wolno  czyta wybrane opowiadanie lub wiersz. Robi pauzę po każdym zdaniu. Dziecko liczy, ile jest wyrazów w każdym zdaniu.

Piosenka do nauki: „ Nasze emocje”

  1. Radość, smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas.

To emocje nasze są, które na zewnątrz wyjść chcą.

Płyną serca spontanicznie, od kołyski w nas mieszkają

I się zdarza bardzo często, że o sobie znać nam dają

  1. Radość smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas.

To emocje nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą.

Nie ma wcale nic w tym złego, że się czasem zezłościmy

Że czujemy złość czy smutek, my z tym sobie poradzimy.

III.      Radość, smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas.

To emocje nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą.

Wygonimy wszystkie strachy, damy w kość ogromnej złości

I zadbamy by najwięcej było śmiechu i radości.

Radość, smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas.

To emocje nasze są, które wyjść na zewnątrz chcą.

 Na koniec karta pracy KP4 , 21 b

Skip to content