Przedszkole ONLINE – Grupa IV – 42
Temat dnia : „Moja mama”. Zacznijmy od wspólnej zabawy :
„Domowe odgłosy” – zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi do wiersza „Co słychać w domu?”. Rodzic czyta wiersz ilustrując jego treść ruchem i odgłosami. Dzieci naśladują go według propozycji (cyferkami oznaczone są poszczególne wersy wiersza):
Co słychać w domu?
W niewielkim domu mieszka rodzinka, (1)
a razem z nią stara, poczciwa psinka. (2)
Jest jeszcze kotek, który wiadomo,
gdy prosi o mleczko, miauczy znajomo. (3)
W domu jest głośno, to nic dziwnego,
z każdego kąta słychać coś innego. (4)
Mama tak woła codziennie rano:
„Wstawać już, śpiochy, owsiankę podano!”. (5)
A jak w fotelu siądzie wygodnie,
to pstryka palcami, nucąc melodie. (6)
Tata natomiast jest z tego znany,
że młotkiem uderza w rury i w ściany. (7)
W domu harcuje bliźniaków para.
Chłopczyk – Karolek i dziewczynka – Klara.
Tupią i klaszczą, grają na brzuchach, (8)
aż wszystko wokoło dudni i stuka. (9)
A kiedy w nocy cisza zapada, (10)
to szara myszka po serek się skrada. (11)
1) robią z rąk daszek nad głową; 2) kucają i wydają odgłos szczekania; 3)naśladują miauczenie; 4)nadstawiają jedno, a następnie drugie ucho; 5) powtarzają całą frazę, bardzo głośno; 6) nucą razem z prowadzącym znaną melodię; 7) uderzają rytmicznie dłonią zaciśniętą w pięść o drugą dłoń, mówiąc: stuk; 8) tupią, klaszczą i klepią dłońmi brzuch; 9) obracają się wokół własnej osi, wypowiadając sylabę „du”, „du”, „du”; 10) zatrzymują się i przykładają palec do ust; 11) chodzą po na palcach, mówiąc bardzo cicho: pi, pi, pi.
Posłuchaj piosenkę dla mamy. Spróbuj zapamiętać słowa i melodię.
Podarujmy mamie. muz. i sł. Danuta i Karol Jagiełłowie
Podarujmy mamie dziś,
jak winogron słodkich kiść,
to co w sercach naszych gdzieś głęboko tkwi.
To, co dla swej mamy ma,
każde dziecko tak jak ja,
miłość, której godna jesteś tylko ty. (bis)
Pamiętajmy o tym, że
tylko mama liczy się
i możemy mieć ją w życiu tylko raz.
Więc nie traćmy cennych chwil,
ją kochajmy z całych sił.
Niech na zawsze przetrwa wielka miłość w nas. (bis)
I choć minie wiele lat,
choć się zmieni cały świat,
nie wygaśnie w sercach naszych nigdy już.
Żar jej ciągle w nas się tli,
najważniejsza jesteś ty,
nie ma w życiu dwóch zbliżonych bardziej dusz. (bis)
„Tajemnicza mama” – posłuchaj opowiadania i odpowiedz na pytanie Jakie zawody wykonywały mamy dzieci z opowiadania?
Tajemnicza mama
Mama Tereski jest inżynierem, można ją czasem zobaczyć, jak rozmawia z robotnikami przy budowie nowego domu na rogu ulicy. Mama Jureczka pracuje w pralni, mama Zosi leczy chore dzieci, a mama Ani… no, właśnie, nie można wcale dogadać się z Anią, kim jest jej mama. – W zeszłym tygodniu była stewardessą w samolocie – powiedziała Ania. – I latała? – krzyknęli chłopcy. – Dokąd latała? Do Chin? Do Ameryki? – Nie. – pokręciła głową Ania. – Wcale nie latała. Dziwny jakiś samolot, który nigdzie nie lata. – To może w tym tygodniu poleci? – zapytali jeszcze. – W tym tygodniu? Skąd. Teraz mama jest nauczycielką. Zdziwili się, ale nic nie powiedzieli. A po jakimś czasie okazało się, że mama Ani już nie jest nauczycielką, tylko pielęgniarką w szpitalu. – Ojej! – Nie mogli tego pojąć w przedszkolu. – Twoja mama, Aniu, strasznie często zmienia pracę. Ania roześmiała się. – Wcale nie, ale moja mama może być wszystkim. – Nieprawda – orzekli chłopcy. – Zmyślasz i tyle. – Tere-fere! – dodały dziewczynki. – Pewnie, że zmyśla. Kiedyś oglądali razem książki z obrazkami. Obrazki były śliczne, na jednym – królowa z bajki w zielonej sukni, w koronie złotej na głowie. – O! – zawołała Ania. – Moja mama też ma taką! Teraz już wszyscy pukali się w czoło, patrząc na Anię. Nawet wyobrazić sobie nie można, żeby mama Ani biegła na przykład rano do tramwaju w takiej długiej, fałdzistej sukni. Zaczęli się kłócić. Całe szczęście, że pani właśnie nadeszła. Powiedziała, że wszyscy pójdą jutro do teatru. Więc zamiast dalszej kłótni wybuchła radość i zapomnieli o Ani. Na przedstawieniu najbardziej podobała się wszystkim królowa. Rodzic przerywa czytanie i pyta dzieci: Jak myślicie, kim była mama Ani, jaki wykonywała zawód?. Dzieci odpowiadają na pytanie – burza mózgów. Po zakończeniu burzy mózgów dorosły czyta dalszą część opowiadania. – Taka śliczna, taka dobra – zachwycały się dziewczynki. Ania uśmiechała się bardzo zadowolona. – Zawsze jest bardzo dobra – powiedziała nagle. – Zawsze? Skąd wiesz? Ta aktorka, która grała królową… – To moja mama – wyjaśniła po prostu Ania.
A teraz czas na chwilę relaksu, czyli krótki masażyk w parach. Usiądź przed mamą tyłem, a mamusia niech przeczyta tekst i wykona na twoich plecach opisane poniżej gesty. Oczywiście, potem zamiana: mama czyta tekst a ty masujesz jej plecy…
Spacerek z mamą :
Idę z mama na spacerek – tup tup tup (delikatne „tupanie” całymi dłońmi po plecach)
Włosy targa nam wiaterek – wiu wiu wiu (delikatne przeczesywanie włsosów)
Deszczyk także na nas pada – kap kap kap (stukanie opuszkami palców)
Lecz się smucić nie wypada – oj nie nie (rysowanie dużego łuku – usmiechu)
Czy deszcz pada, czy wiatr wieje (delikatne łaskotanie za jednym i drugim uchem)
Z mamą zawsze jest weselej (łaskotki po bokach)
Z mamą mi niestraszna plucha (stukanie opuszkami palców)
Ani żadna zawierucha (oparcie dłoni na bokach pleców i delikatne potrząsanie dłońmi na boki)
„Kwiaty dla Mamy” – zabawa plastyczna. Przygotuj kolorowe kartki A4, kolorowe kółka różnej wielkości, klej. Kolorową kartkę złóż na połowę. W górnej części kartki naklej koło. Pod kołem naklejcie wąski pasek kolorowego papieru (odcięty lub oddarty palcami) – jest to łodyga. Dookoła koła płatki – kolorowe koła złożone na pół. Do łodygi doklej listki wycięte z kolorowego papieru lub dorysuj je kredkami.
https://pracaplastyczna.pl/index.php/wiosna/1383-kwiat-z-kol
Na koniec zapraszamy do wykonania karty pracy KP4 s.22 a, b oraz karta kwiaty dla mamy