• Telefon : 62 591 99 15
  • Godziny otwarcia : 6:00 - 17:00
  • Adres : A. Frycza-Modrzewskiego 4, Ostrów Wielkopolski

Przedszkole ONLINE – Grupa IV – 59

Temat: Letnie smakołyki. 

W zdrowym ciele, zdrowy duch”- gimnastyka poranna

„Truskawki- czereśnie”- ćwiczenia rozciągające. Dziecko maszeruje po pokoju. Na hasło: „Truskawka”- kuca i rysuje na podłodze małe kółeczka, na hasło „Czereśnia”- wspina się na palce i próbuje sięgnąć jak najwyżej raz jedną ręką, raz drugą.

„Zmiana kierunku”- ćwiczenia równoważne z podskokiem. Dziecko chodzi stopa za stopą, odmierzając 10 stóp, na koniec robi przysiad wyskok w górę z klaśnięciem nad głową i zmienia kierunek.

„Wyścigi”- ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha. Dziecko siada z jednej strony pokoju i prostuje nogi przed sobą. Porusza się w tej pozycji do wyznaczonego miejsca. Nie może pomagać sobie rękami.

,,Dla każdego coś zdrowego” –  słuchanie wiersza S. Karaszewskiego

,,Jeśli chcesz się żywić zdrowo, jadaj zawsze kolorowo!

Jedz owoce i jarzyny, to najlepsze witaminy!

Jedz razowce z grubym ziarnem, zdrowe jest pieczywo czarne!

Na kanapkę, prócz wędliny, połóż listek zieleniny!

I kapusta, i sałata, w witaminy jest bogata!

Oprócz klusek i kotleta niech się z jarzyn składa dieta!

Jedz surówki i sałatki, będziesz za to piękny, gładki!

Gotowane lub duszone zawsze zdrowsze niż smażone!

Mleko, jogurt, ser, maślanka – to jest twoja wyliczanka.

Chude mięso, drób i ryba to najlepsze białko chyba!

Sok warzywny, owocowy, kolorowy jest i zdrowy!

Kto je tłusto i obficie ten sam sobie skraca życie!

Bób, fasola, groszek, soja – to potrawa będzie twoja.

Sosy lepsze są niż tłuszcze, niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!

Zostaw smalec, dolej olej, niech na olej będzie kolej!

Dobra także jest oliwa, bo dla zdrowia sprawiedliwa!”

Dziecko potrafi wymienić zdrowe i niezdrowe produkty wymienione w wierszu. Zastanawia się nad swoją dietą, jakie produkty pojawiają się w niej najczęściej i czy są one zdrowe ?

,,Piramida zdrowia”- obejrzyj film edukacyjny „Zbilansowana dieta dziecka” (link poniżej):

https://www.youtube.com/watch?v=ltr6xhuHvO4

Przypomnienie zasad odżywiania według piramidy żywieniowej.  Przypominamy, że najzdrowsze  produkty znajdują się na dole, a te, które powinniśmy jeść najrzadziej na samym szczycie piramidy. Pytamy dziecko, jakie produkty są najzdrowsze, a jakie powinniśmy jeść rzadziej. Dziecko odpowiada z pomocą ilustracji.

„Lody” – dyskusja na temat powstawania lodów i ich właściwości. Rodzic pyta dzieci: Z czego robi się lody? Dlaczego lody są zimne? Gdzie trzyma się lody? Dlaczego lody rozpuszczają się na słońcu. Czy lody muszą być zimne? Czy ktoś jadł kiedyś ciepłe lody? Jakie znasz smaki lodów? Jaki smak mają Twoje ulubione lody?

Czy tylko dzieci lubią lody? – słuchanie  bajki

Latem, gdy słońce świeci, wszystkie dzieci biegną do budki z lodami, aby kupić swoje ulubione lody. Jak to się stało, że powstały lody? Nikt chyba już tego nie pamięta, co nie przeszkadza zajadać te wspaniałe przysmaki.
Pewnego razu mała Karolcia chciała zjeść lody. Poprosiła więc mamusię, aby razem wybrały się do lodziarni. Mama była trochę zajęta przygotowywaniem obiadu, ale obiecała, że Karolcia na deser dostanie lody. Dziewczynka nie mogła doczekać się deseru, więc co chwila przybiegała do kuchni z zapytaniem: ”Czy jest już obiad?”. Mama cierpliwie odpowiadała, że jeszcze nie i że zawoła ją do kuchni, gdy wszystko będzie już gotowe. „Trudna sprawa, jak doczekać do obiadu, a szczególnie do deseru? „– zastanawiała się Karolcia – „Może dziadek coś poradzi”. Szybko pobiegła do pokoju dziadka. Dziadek był trochę zmęczony, więc siedział w bujanym fotelu i nad czymś rozmyślał.
– Dziadku, dziadku, czy ty też czekasz na lody? – zawołała Karolcia wbiegając do pokoju. Dziadek był zaskoczony i pytaniem i widokiem pędzącej Karolci.
-Dlaczego pytasz, moja droga – powiedział dziadek.
-Bo mama obiecała, że będą dziś lody na deser. A jakie ty lody lubisz, dziadku? – zapytała dziewczynka. Dziadek zaczął się zastanawiać i tak naprawdę to dopiero wtedy uświadomił sobie, że on lubi chyba wszystkie smaki lodów.
– Ja lubię wszystkie lody – odparł dziadek.
-To niemożliwe – odpowiedziała Karolcia – bo przecież każdy smak jest inny i zabiera nas do innego świata. Ja bardzo lubię malinowe lody – opowiadała dziewczynka.- Kiedy jem lody malinowe, to czuję się jakbym spacerowała po lesie. Pachnie las, szumią drzewa, a ja zajadam pyszne maliny. Mały ptaszek kwili wśród gałązek, a ja czuję pod stopami miękki mech. O, słoneczko zachodzi za chmurkę – mówi Karolcia.
– To czas na obiad, bo mama weszła do pokoju – na co odpowiada dziadek.
Uradowana Karolcia zjadła obiad w ekspresowym tempie i z niecierpliwością czekała na lody. Mama wyjęła duże pudełko z lodówki, miseczki do lodów i łyżeczki. Karolcia nie mogła już wytrzymać z tęsknoty za lodami, gdy spotkała wszystkich przykra niespodzianka. Okazało się, że pudełko jest puste. Jak to się stało? Przecież stało w lodówce, w zamrażarce, na najwyższej półce, czyli tam, gdzie Karolcia jeszcze nie sięga. Karolcia była bardzo rozczarowana, bo nie ma jej wyczekanych lodów. Ale kto mógł je zjeść? – to jest pytanie. Patrząc na domowników Karolcia zauważyła, że dziadek jest trochę zmieszany.
– Dziadku, czy ty coś wiesz o zniknięciu lodów? – zapytała rezolutnie.
Nie było innego wyjścia. Dziadek musiał się przyznać.
– No tak, nie mówiłem tego wcześniej, ale wczoraj wieczorem odwiedziły mnie UFO-ludki. Chciałem czymś przyjąć gości i w lodówce znalazłem lody. Zjedli wszystko i mówili, że to najsmaczniejsze danie na świecie. Obiecali, że jeszcze do nas wrócą na lody, więc musimy mieć zawsze lody w lodówce – dziadek z uśmiechem puścił oczko do Karolci.
Jak widać jest wielu amatorów pysznych lodów, więc jeśli i u was znikną lody – to na pewno to sprawka UFO-ludków.

„Lody truskawkowe” – może wspólne  z rodzicami dla ochłody przygotujecie pyszne lody , dokładny przepis znajduje się poniżej

Domowe lody śmietankowo-truskawkowe

Składniki na ok. 6 lodów

  • 250g truskawek lub innych owoców
  • 150-200 ml śmietanki 30%
  • 1/2 laski wanilii
  • 2 łyżeczki cukru pudru, (słodzika) lub tyle samo miodu,

Przygotowanie domowych lodów z owocami

Do wysokiego naczynia wlej 200 ml schłodzonej, tłustej śmietanki. Z laski wanilii nożem delikatnie zeskrobać do śmietany nasiona wanilii. Potem ubijaj śmietankę, jak zobaczysz, że śmietanka zaczyna gęstnieć, dodaj 1 łyżeczkę miodu lub cukru, całość jeszcze przez chwilę miksuj. Umyj truskawki, dodaj łyżeczkę cukru, słodzika lub miodu i zmiksuj je na gładką masę. Zostaw kilka truskawek do dekoracji. Ubita śmietana ma być gęsta, ale nie za bardzo sztywna. Następnie do foremek nakładasz mus na zmianę ze śmietanką, w dowolnej konfiguracji. Do foremek kładziemy po łyżce przygotowanego musu z truskawek i śmietany na zmianę, jeżeli chcemy zrobić np. lody z kawałkami truskawek, to do ścianek foremek przyklejamy np. plasterki truskawek, lub możemy pokrojone w kostkę truskawki dołożyć do śmietanki. Nakładamy tak warstwowo do napełnienia foremek. Można też wymieszać część musu ze śmietaną, wyjdzie Ci wtedy mieszanka sorbetu ze śmietanką. Na koniec zamykamy foremki i wkładam na kilka godzin do zamrażarki. Po około 6 godzinach lody są gotowe . Smacznego !!!

Smaki lata– pytamy dziecko, jakie istnieją smaki. Przypominamy, że wyróżniamy smaki: słony, słodki, gorzki, kwaśny i pikantny. Prosimy dziecko, aby podało przykłady produktów o kolejnych smakach. Możemy też przygotować degustację. Dziecko próbuje każdego produktu i określa, jaki ma smak. 

Lato – zabawa językowa. Rodzic z dzieckiem na przemian podają swoje skojarzenia ze słowem „LATO”. 

Wykonanie pracy plastycznej „Lody” z użyciem płatków kosmetycznych. Dziecko maluje płatki kosmetyczne wybranymi kolorami farby. Można je  ozdobić kolorowym brokatem. Z brązowego papieru wycinamy rożek. Wszystko układamy i przyklejamy na kolorowej kartce papieru. 

Owoce – rozpoznawanie i nazywanie owoców – dziecko ogląda planszę obrazkową. Wskazuje i nazywa znane sobie owoce. Rodzic pomaga zapoznać  pozostałe owoce. Dziecko dzieli nazwy kilku wybranych owoców na sylaby, podaje ilość sylab w nazwie owocu. Pytamy dziecko, które owoce rosną w Polsce. Opowiadamy, że np. gruszki, jabłka, truskawki, śliwki rosną w Polsce. Pytamy, co to znaczy, że niektóre owoce są nazywane egzotycznymi/tropikalnymi. Opowiadamy, że np. banany, marakuja, ananas rosną w innych, cieplejszych krajach, na południe od Polski, ponieważ potrzebują więcej ciepła i słońca, żeby rosły. 

Przypomnienie piosenki „Witaminki” zespołu Fasolki

Wykonanie karty pracy KP 4 s.35 a, b,

Skip to content