Przedszkole ONLINE – Grupa VI – 4
Witam Was kochane przedszkolaki . W tym tygodniu poznamy tajemnice świata .Dzisiejsze spotkanie umożliwi Wam odpowiedzieć na nurtujące nas pytanie ” Skąd się bierze prąd?”
Usiądź wygodnie i posłuchaj 🙂
„Kto zgadnie?” – zagadka słowna – rodzic w celu wprowadzenia dziecka w tematykę zajęć odczytuje zagadkę:
„Płynie do wsi i do miasta,
do kuchenki, do żelazka.
Jeśli płynie, to w przewodach,
lecz to wcale nie jest woda.”
( prąd)
„Skąd on się wziął?” – pogadanka – Rodzic za pomocą pytań pomocniczych prowadzi pogadankę:
Jak myślisz co to jest prąd? (Prąd to małe elektrony, które gnają jak szalone. Tylko w drutach pędzić lubią. W drewnie, w gumie wnet się gubią.)
Jak powstaje? (Prąd wytwarzany jest w elektrowni. Aby powstał konieczne jest przetworzenie jednego rodzaju energii np. ciepła pochodzącego ze spalania węgla na energię elektryczną)
W jaki sposób prąd jest dostarczany do naszych domów? (Prąd z elektrowni płynie grubymi przewodami do stacji energetycznej, gdzie jest przekształcany z wysokiego napięcia na średnie. Stąd liniami średniego napięcia jest transportowany do stacji transformatorowych, gdzie znów jest przetwarzany i płynie już prosto do naszego domu)
Do czego potrzebna jest nam energia elektryczna? (Do zasilania różnych urządzeń)
Jakie urządzenia do swojej pracy potrzebują energii elektrycznej?
„Płynność prądu” – zabawa ruchowa –rodzic układa na dywanie z liny/sznurka kwadrat/prostokąt (obwód zamknięty). Dziecko – „elektrony” przechodzą przez obwód układając stopy jedna za drugą. Możemy ułożyć kilka kwadratów/prostokątów, aby zabawa przebiegła sprawniej.
„Nie taki prąd straszny” – oglądanie filmu edukacyjnego – usiądź wygodnie na dywanie i obejrzyj film. Po zakończeniu filmu rodzic rozmawia z dzieckiem na temat filmu:
O czym był film?
Czy prąd występuje w przyrodzie?
Czy uderzenie piorunu jest bezpieczne?
Jak należy postępować podczas burzy?
Gdzie jest wytwarzany prąd?
Jakie są nowe sposoby produkcji prądu?
Czy prąd jest groźny?
Dlaczego warto oszczędzać energię elektryczną?
W jaki sposób możemy oszczędzać energię elektryczną?
Co oznacza taki znak? (rodzic pokazuje kartę obrazkową ze znakiem „Uwaga prąd!”)
Zapraszam do wysłuchania piosenki pt: „Kosmiczna wyprawa ”
Posłuchaj wiersza Jana Brzechwy
„Pytalski”
Na ulicy Trybunalskiej
Mieszka sobie Staś Pytalski,
Co gdy tylko się obudzi,
Pytaniami dręczy ludzi:
„W którym miejscu zaczyna się kula?
Co na deser gotują dla króla?
Ile kroków jest stąd do Powiśla?
O czym myślałby stół, gdyby myślał?
Czy lenistwo na łokcie się mierzy?
Skąd wiadomo, że Jurek to Jerzy?
Kto powiedział, że kury są głupie?
Ile much musi zmieścić się w zupie?
Na co łysym potrzebna łysina?
Kto indykom guziki zapina?
Skąd się biorą bruneci na świecie?
Ile ważą dwa kleksy w kajecie?
Czy się wierzy niemowie na słowo?
Czy jaskółka potrafi być krową?”
Dziadek już od roku siedzi
I obmyśla odpowiedzi,
Babka jakiś czas myślała,
Ale wkrótce osiwiała.
Matka wpadła w stan nerwowy
I musiała zażyć bromu,
Ojciec zaś poszedł po rozum do głowy
I kiedy powróci – nie wiadomo.
Po odczytaniu wiersza rodzic wyjaśnia trudne słowa i zwroty, np. Powiśle, łokieć jako jednostka miary, kleks, kajet. Chętne dzieci mogą zmierzyć długość i szerokość dywanu czy stolika za pomocą łokcia oraz zrobić kleksy z atramentu w wiecznym piórze. Rodzic wyjaśnia, że gdy ich prababcie chodziły do szkoły, pisały właśnie wiecznym piórem, co nie było łatwe. Następnie dzieci odpowiadają na pytania: Co robił Staś Pytalski? Jak myślicie, dlaczego chłopiec zadawał tyle pytań? Jak zachowywali się członkowie rodziny Stasia? Co można powiedzieć o zachowaniu chłopca? Czy trzeba zadawać pytania i dlaczego? Kto może zadawać pytania? Jak można określić, nazwać kogoś, kto zadaje dużo pytań? (ciekawski, dociekliwy) O co wy chcielibyście zapytać rodziców, jakie pytania są dla was ważne? Chętne dzieci wymyślają pytania.
Wykonajcie zadanie z Kart Pracy 3 S.31- swobodne wypowiedzi i budowanie zdań na temat ilustracji, odszukiwanie wyróżnionych elementów, ćwiczenia w czytaniu.
Dzisiaj poznajemy nową literkę


Wykonajcie zadanie w Kartach Pracy s..32–33 – prezentacja liter wielkiej i małej, określanie miejsca głoski w w wyrazach, ćwiczenia przygotowujące do czytania, odszukiwanie takich samych wyrazów.
Burza” – zabawa plastyczna techniką „mokre w mokrym”. Dzieci malują kartki czystą wodą tak, by były dobrze pokryte. Następnie wybierają kolory, którymi namalowałyby burzę, i przy muzyce klasycznej, np. „Symfonia pastoralna” Beethovena , malują farbami akwarelowymi i miękkimi pędzlami. Farby muszą być bardzo dobrze rozwodnione, całość ma się rozlewać po kartce.

Na zakończenie wykonajcie zadanie w książce Czytanie i Pisanie s. 51 – zabawy graficzne. Dzieci układają z drucików kreatywnych lub wełny kształt liter w, W pisanych według wzoru . Następnie wodzą palcem po przygotowanym kształcie, rysują litery w powietrzu i na tackach z mąką lub kaszą, a na końcu wykonują ćwiczenia graficzne .
To już koniec zajęć na dziś, zapraszam na kolejne już jutro.
Pozdrawiam wszystkich.