Przedszkole ONLINE – Grupa VI – 5
Witam WAS kochane przedszkolaki.
Dzisiaj zapoznamy się z tematem wynalazków i wynalazców.
Wynalazca to człowiek, który zmienia nasz świat. Czasami znaczenie jego odkrycia lub wynalazku ludzkość docenia dopiero po czasie. Miarą takiego odkrycia jest jego wpływ na rozwój świata i ludzkości. Dokonania takie jak wymyślenie koła, druku, żarówki, telefonu czy samolotu były przełomowe.
Kto to jest wynalazca?
Wynalazca ma nie tylko talent, wiedzę i wyobraźnię. To także osoba, która jest gotowa bardzo ciężko pracować dla osiągnięcia swojego celu. Jest to osoba, która dokonuje odkrycia naukowego, wymyśla lub opracowuje nowy lek, urządzenie, narzędzie, metodę pracy. Wynalazcą jest także osoba, która odkrywa nowe zastosowanie jakiejś teorii w praktyce.
Oto ciekawa prezentacja opowiadająca o wynalazkach:
Prezentacja 10 wynalazków, które odmieniły świat:
Zastanów się po obejrzeniu filmu:
- Czy wszystkie wynalazki były dobre?
- Które wynalazki mogły zmienić na lepsze życie na naszej planecie?
- Jak można je praktycznie wykorzystać w codziennym życiu?
Porozmawiaj o tym z rodzicami.
„Od startu do mety” – zabawa ruchowa z elementem turlania (pełzania, biegania). Dziecko przemieszcza się z miejsca na miejsce w odpowiedni sposób, rodzic może mierzyć czas i zapisywać. Wspólne porównywanie wyników.
„Co tak pachnie?” – zabawa badawcza, rozpoznawanie różnych przedmiotów za pomocą zmysłu węchu.
Dziecko siedzi przed stolikiem, na którym rodzic przygotował naczynia z różnymi przedmiotami (artykuły o charakterystycznych zapachach: np. cytryna, ocet, cukier waniliowy, cynamon, kawa, proszek, mydło, perfumy, pomarańcza, pasta do zębów). Dziecko ma zakryte oczy i po zapachu rozpoznaje i nazywa wąchany artykuł. Zgromadzone przedmioty można podzielić na nadające się do spożycia (spożywcze) oraz nienadające się do spożycia (chemiczne).
Piosenka „Tydzień liczy 7 dni” – zabawa matematyczno – ruchowa przy piosence.
Dziecko słucha piosenki, liczy na palcach, ile dni ma tydzień, wymieniając poszczególne dni w kolejności. Następnie siedem razy: klaszcze, tupie, podskakuje, przytula rodzica, itp. (według własnych pomysłów).
„Czy zobaczę tu swoje odbicie?” – zabawa badawcza.
Dziecko otrzymuje zestaw przedmiotów: lusterko, kawałek folii aluminiowej, drewnianą deskę lub łyżkę, metalową łyżkę, plastikową butelkę, okulary przeciwsłoneczne, blaszaną tacę, chusteczkę higieniczną, miskę z wodą.
Zadaniem dziecka jest sprawdzenie, w których przedmiotach można zobaczyć swoje odbicie. Po zabawie badawczej dziecko dzieli się swoimi spostrzeżeniami z rodzicem i dokonuje podziału przedmiotów na te, w których się widziało i na te, w których nie widać odbicia.
Czym się różni wynalazca od odkrywcy? Wynalazca wymyśla coś nowego, coś czego wcześniej nie było, a odkrywca odkrywa, coś co wcześniej istniało.
Piosenka „Wynalazki”
- Dawno temu ze dwa wieki albo jeszcze dawniej, nie wiem.
Ktoś pomyślał, zaplanował i tak powstał grzebień.
Innym razem wpadł na pomysł, podrapał się w głowę.
Powyginał, powycinał i sanki gotowe
ref: Wynalazki, wynalazki trudno bez nich żyć.
Choć tak proste i banalne są i muszą być.
Kto potrafi niech zaprzeczy proszę zgadzam się.
Lecz te proste nieraz rzeczy nam przydają się.
- Nie był głupi kto powiedział, że trzeba mieć głowę
by wymyślić no i zrobić kalosze gumowe.
Rzeczą błahą to jest przecież
każdy o tym dobrze wie,
że samochód bez silnika do niczego nada się.
ref: Wynalazki, wynalazki …
Rap: Samochody i rowery, komputery i bajery.
Gpsy, telefony, radia i telewizory.
Zabaweczki, żaróweczki, instrumenty i pierwiastki.
Wciąż powstają wynalazki.
ref: Wynalazki, wynalazki …
„Domowy wulkan” – zabawa badawcza. Do tego eksperymentu potrzebne będą: miska, wysokie naczynie, woda, soda oczyszczona i ocet. Prezentacja wykonania poniżej.
Wykonajcie zadanie w kartach pracy 3 s, .34 – ćwiczenia percepcji wzrokowej, sprawności grafomotorycznej, uzupełnianie ciągu cyfr.
Wykonajcie zadanie w książce Liczenie s. 51 – odliczanie wskazanej liczby elementów, przybliżanie charakteru porządkowego liczb, układanie rytmu.
To już wszystko na dzisiaj . Powodzenia w wykonywaniu zadań.