Grafomotoryka i sprawność manualna
Przykłady ćwiczeń rozwijających sprawność manualną i grafomotoryczną
Ćwiczenia kształtujące nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania
– od początku wyrabiamy u dziecka kierunek pisania od lewej do prawej strony, wskazujemy mu drogę:
Drodzy Rodzice. Przedstawiamy propozycję ćwiczeń doskonalącą percepcje wzrokową i słuchową. Serdecznie zapraszam do ćwiczenia razem z dzieckiem w domu.
Percepcja wzrokowa
1.Zabawy z figurami geometrycznymi:
-obwodzenie palcem kształtów, obrysowywanie, kopiowanie, kolorowanie figur geometrycznych,
-kreślenie figur w powietrzu,
-rysowanie po śladach(kropkach, kreskach) figur,
-mozaika geometryczna-układanki z figur,
-układanie i odwzorowywanie ciągów według wzoru i z pamięci.
2.Ćwiczenia na materiale obrazkowym:
-układanie obrazka z części według identycznego wzoru np.puzzle,
-układanie obrazka z części z pamięci po dokonanej uprzednio obserwacji wzoru,
-domino obrazkowe,
-dobieranie par jednakowych obrazków i dopasowywanie ich do siebie,
-wyszukiwanie różnic na obrazkach, np. „czym się różnią”, „co przybyło na obrazku”,
-wyszukiwanie identyczności na obrazkach np. „wskaż dwie takie same rękawiczki”,
„pokaż dwa takie same grzyby”,
-rozpoznawanie obrazków opisywanych słownie,
-śledzenie linii, labirynty.
3.Wykonywanie prac według wzoru:
-budowanie z klocków konstrukcyjnych,
-układanie wzorów z patyczków np. z zapałek,
-uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach.
Percepcja słuchowa:
1.Rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków wydawanych przez:
-zwierzęta domowe i leśne,
-pojazdy mechaniczne,
-odgłosy otoczenia.
2.Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia(z zakrytymi oczami)wydawanych przez różne przedmioty:
-dźwięków darcia papieru, szelestu, szumu wody, pocierania, stukania w różne przedmioty,
-dźwięków ze słoików wypełnionych do 1/3 wysokości piaskiem, monetami, drobnymi gwoździami, fasolą, kamykami.
3.Odtwarzanie struktur rytmicznych:
-wystukiwanie, wytupywanie, wyklaskiwanie przez dziecko podanego rytmu,
-wygrywanie rytmu na dowolnym instrumencie perkusyjnym z równoczesnym śpiewem piosenki.
Na czym polega pomoc psychologiczno-pedagogiczna?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i w środowisku społecznym.
Pomocą psychologiczno–pedagogiczną objęte mogą być dzieci m.in.:
Korzystanie z pomocy psychologiczno–pedagogicznej jest:
W jakiej formie udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu?
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu:
Formy pomocy psychologiczno–pedagogicznej w naszym przedszkolu
Dla rodziców:
Dla przedszkolaków:
Czym dokładnie zajmują się specjaliści w naszym przedszkolu? Czy są potrzebni?
Terapia pedagogiczna zwana również zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi jest ukierunkowana na korygowaniu i kompensowaniu zaburzeń psychoruchowych dziecka, jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu i szkole. Zajęcia dedykowane są dzieciom, którym brak opanowania pewnych umiejętności utrudnia prawidłowy rozwój.
Celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest przede wszystkim pomoc dziecku w przezwyciężeniu jego trudności w opanowaniu określonych umiejętności i w przyswojeniu danej wiedzy. Zajęcia te mają także na celu stworzenie dziecku możliwości rozwoju umysłowego i społecznego oraz także emocjonalnego.
Zajęcia są polecane dzieciom, które mają zaburzenia funkcji wzrokowych, słuchowych czy ruchowych. Jednym słowem do wszystkich dzieci, którym zaburzenia rozwojowe utrudniają opanowanie danych umiejętności, uznawanych za podstawowe. Podczas zajęć uczniowie uczą się nowych rzeczy i doskonalą umiejętności, które już zdobyły, umacniają wiarę we własne możliwości i są zachęcane do większej samodzielności.
W czasie zajęć wykorzystywane są najnowsze metody wspomagania rozwoju psychofizycznego, poprawy efektywności przyswajania treści programowych, korygowania i kompensowania zaburzeń funkcji poznawczych. Najbardziej skuteczne jest oddziaływanie polisensoryczne, czyli jednoczesne zaangażowanie wzroku, słuchu i ruchu.
Specjaliści pomagają w zdobywaniu jednych z bardziej podstawowych umiejętności: naukę czytania, pisania, liczenia poprzez:
Zajęcia logopedyczne
Logopeda to terapeuta, który zajmuje się: kształtowaniem prawidłowej mowy w trakcie jej rozwoju, usuwaniem wad wymowy, a także uczeniem mowy w sytuacji jej braku. Praca logopedy nie ogranicza się tylko do korygowania wad wymowy (dyslalia). Pracuje również z dziećmi np. z uszkodzonym narządem słuchu, z dziećmi z wadami genetycznymi, z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzonym rozwojem mowy.
Terapia logopedyczna odbywa się w formie zabawy, jest dostosowana do wieku i możliwości każdego dziecka. Zajęcia są grupowe, wyjątek stanowią dzieci posiadające orzeczenie( terapia indywidualna). W trakcie zajęć prowadzone są m.in. ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, oddechowy, fonacyjny; ćwiczenia artykulacyjne mające na celu wywołanie i utrwalenie prawidłowej wymowy głosek, a także ćwiczenia poszerzające słownik czynny i bierny.
Zajęcia emocjonalno-społeczne
Podczas zajęć emocjonalno-społecznych dzieci uczą się radzić sobie z emocjami, trudnymi sytuacjami, budują poczucie własnej wartości, rozwijają komunikację interpersonalną, rozwijają empatię oraz umiejętność współpracy.
Zajęcia służą podnoszeniu i nabywaniu umiejętności z zakresu:
Powyższe cele podczas prowadzenia zajęć osiągamy poprzez: